Kaare Sand: Derfor er 'De unge mødre' helt unik
'De unge mødre' er den længst kørende reportageserie i Danmark nogensinde, og det er der en helt særlig grund, hvis man spørger manden bag.
Kanal 4-serien 'De unge mødre' er elsket af sine mange fans, men har ofte fået hård kritik i diverse danske medier for at udstille programmets deltagere.
Men ifølge producenten Kaare Sand, der for snart 10 år siden pitchede programmet for SBS Discovery, er 'De unge mødre' en seriøs serie, der modsat meget andet inden for reality- og dokumentargenren, tager de medvirkende alvorligt.
- Der er ikke lavet fjernsyn om minoriteter på samme måde, som det gøres i 'De unge mødre'. Det fjernsyn, der er lavet, enten problematiserer eller udstiller de her grupper. Det har altid været hensigten, at de unge mødre i reportagen skal tages alvorligt, siger manden bag producentfirmaet Sand TV, Kaare Sand, til Realityportalen.dk.
Kaare Sand ser heller ikke på 'De unge mødre' som et reality-program, da en af dogmerne for programmet er, at de unge mødres handlinger og daglige gøremål ikke skal iscenesættes til fordel for underholdningsværdien.
LÆS OGSÅ: ‘De unge mødre’-Nadja: Bor sammen med ny kæreste
Skaber identifikation
- 'De unge mødre' rammer hele Danmark. Alle kan på en eller anden måde identificere sig med de medvirkende. Men så handler det også om, at de har endnu mere på spil end andre unge kvinder, fordi de måske har haft nogle dårlige odds og en hård baggrund, og samtidig er de blevet mødre i en ung alder. Det er den kamp, de går igennem, som er interessant at følge med i, siger han.
Derudover tror han også på, at alle går rundt med en lille ung mor inde i maven, eller måske nærmere at de fleste ville kunne nikke genkendende til nogle af de mange problematikker, som deltagerne dagligt kæmper med. Og selvom det ikke skulle være tilfældet, så ser man alligevel programmet. Det er i hvert fald sådan, at programmet har seere i mange forskellige aldersgrupper, og ifølge en specialeafhandling fra RUC fra 2009, ser mange veluddannede kvinder 'De unge mødre' som deres 'guilty pleasure'.
LÆS OGSÅ: GALLERI: Ung mor får vild hår-forvandling
Programmet har sit eget liv
Udover gode seertal, som på en god dag kan snige sig over 150.000 seere, har programmet også sit eget liv på de sociale medier, hvor den officielle Facebook-side har over 61.000 følgere, som flittigt kommenterer på de unge kvinders skæbner. Nogle enkelte af de etablerede medvirkende som for eksempel Camilla Framnes har alene omkring 29.000 fans på Facebook.
Og spørger man producent Kaare Sand, har han også svært ved at sætte en udløbsdato for 'De unge mødre'.
- Når nogen spørger mig, hvornår det slutter, plejer jeg altid at sige: "Det stopper næste år". Men der er stor loyalitet blandt seerne. Jeg kan heller ikke lige nu forestille mig, hvad der skulle erstatte 'De unge mødre', siger han og forklarer, at han ikke havde forudset den succes, programmet har fået.
- Jeg havde godt nok ikke regnet med, at 'De unge mødre' ville blive så stor en succes, da jeg pitchede idéen for Henrik Ravn fra SBS. Han mente allerede dengang, at programmet sagtens kunne blive til 15 sæsoner. Og jeg er selvfølgelig enormt glad for den tro, som SBS Discovery og Kanal 4 har på programmet. Det gør også, at der er tid til at udvikle og lave et bedre produkt til seerne, runder han af.
Se herunder, hvordan programmet bliver til:
LÆS OGSÅ: Det er slut med Michela i 'De unge mødre'
LÆS OGSÅ: 'De unge mødre skaber stærke venskaber
Følg med på vores Facebook-side, så du hele tiden er opdateret med nyheder fra diverse reality-programmer og kendisser.