Mary og Frederik tager styringen: Her er vores liv
Kronprinsparret er gode til at dele ud af deres liv, og det er smart, mener Lars Hovbakke.
Efter i årevis at have været fraværende på de sociale medier, hvor danskerne findes i stor stil, sadlede Kongehuset i 2016 om og blev synlige på både Facebook og Instagram. Og de bærende kræfter i den digitale omstilling var om nogen kronprins Frederik og kronprinsesse Mary.
For mens Dronningen ikke engang ejer en mobiltelefon, har hendes ældste søn og svigerdatter for længst opdaget, at Kongehuset ikke kan være fraværende de steder, der er blevet en vigtig informationskilde til folket.
Siden Kongehuset kom på Instagram og Facebook har de brugt de digitale platforme til at kommunikere med folket, og specielt de seneste måneder har Kronprinsfamilien delt indblik i deres kongelige liv. Blandt andet fra deres nylige sommertogt med Dannebrog, hvor både Kronprinsen og Kronprinsessen selv skrev opdateringer og kommentarer under turen.
LÆS OGSÅ: Dronning Margrethe overrasker: Ferie med Martins far
Mens Frederik først er blevet aktiv den senere tid, har Mary længe haft øje for fordelene ved specielt Instagram. Her deler hun jævnligt sine egne billeder af familien og fra sine mange rejser i udviklingslande.
Under dette års Royal Run sad Kronprinsen selv ved tasterne og besvarede spørgsmål fra danskerne. Her gjorde prins Christian sig også bemærket ved at skrive sit første opslag på kongehusets Instagram.
– Vi udvikler hele tiden Kongehusets digitale platforme, og den proces er den kongelige familie også selv en stor del af, siger kommunikationschef Lene Balleby.
LÆS OGSÅ: Søren Østergaard bøjer sig: Censur for Dronningen
Godt at være offensiv
Kongehuseksperten Lars Hovbakke ser det som en stor fordel, at kronprins Frederik og kronprinsesse Mary nu selv tager teten på de sociale medier.
– Det betyder, at de kommer på forkant med at kunne styre dagsordenen, og det er rigtig smart, at de er offensive. For så har de muligheden for selv at præge, hvad der skrives om dem, siger Lars Hovbakke.
LÆS OGSÅ: CHOK! Fotograf lå i skjul: Topløs Mary beluret
Han peger på, at de sociale medier er Kongefamiliens mulighed for at få et direkte talerør til danskerne.
– Så kan de selv fortælle de historier, de gerne vil have frem, fortæller Lars Hovbakke.
Der er dog også ulemper ved den store brug af sociale medier.
– Det er, at man skriver nogle ting, hvor man fortæller lidt mere, end hvad man normalt ville gøre, og så bliver Kongehuset mere som almindelige mennesker. Så de skal undgå at blive for personlige. Så kan det blive for meget. Men hovedtendensen er, at det er en stor fordel.
GALLERI: Frederik og Mary fejrede nær ven: Havefest i millionklassen
LÆS OGSÅ: Prinsesse chokerer: Forelsket i biseksuel shaman